Tør du drømme stort? Det gør Mikkel Sand

Mikkel Sand

Tør du drømme stort? Det gør Mikkel Sand og i blogindlægget her kan du læse om, hvordan han har brugt glæden ved at dyrke sport som drivkraft.

Tør du drømme stort? Det gør Mikkel Sand

Ved siden af sit Psykologistudie og arbejde som personlig træner gennemførte Mikkel Sand i august 2021 sin første Ironman side om side med sin far Ebbe Sand.

En Ironman hvor 3800 meters svømning, 180 km cykling og 42,195 km i løbeskoene blev nedlagt.

Det er altså ikke for hvem som helst at kaste sig ud i netop den disciplin og for mange, er det da også rigeligt at gennemføre en Ironman – men sådan er det ikke for Mikkel Sand.

Han surfer i stedet videre på motivationsbølgen og træner lige nu mod et større og mere krævende mål i 2022 – Kokoro Campen! Et ekstremt træningsevent i USA, der varer i mere end 50 timer, og af den grund bliver omtalt som den mest fysisk udfordrende disciplin for mennesker.

Selvom Mikkel lyder ustoppelig, så har vejen til at kunne udleve sine drømme ikke været uden bump.

Vi har fået lov til at komme helt tæt på Mikkel, som i indlægget her sætter ord, på hvordan han kom igennem et voldsomt sygdomsforløb, og hvordan han har brugt glæden ved at dyrke sport, som drivkraft til at præstere og udvikle sin mentalitet, tankegang og viljestyrke over tid.

Jeg har altid været meget aktiv og elsket at være udenfor og bevæge min krop.

Som 6-årig startede jeg til karate. En vildt fed sportsgren som jeg dyrkede i 7 år, imens vi boede i Danmark.

Igennem karaten lærte jeg om disciplin og det mentale aspekt i fysiske udfordringer.

Jeg blev udtaget til alverdens forskellige talenthold, men samtidig med at sporten kørte derudad, var der andre ting, der gik knap så godt.

”Jeg var syg, og det var jeg desværre alt for ofte”

Et kompliceret sygdomsforløb

Fra jeg blev født, var jeg multiallergiker overfor fødevare, pollen og husdyr, og det var en stor udfordring for både mig og min familie.

Da jeg begyndte i fjerde klasse, startede et årelangt og endnu mere kompliceret sygdomsforløb.

”Fra fjerde til syvende klasse havde jeg flere sygedage end skoledage”

Efter mange hospitalsbesøg og lægekonsultationer fandt vi ud af, hvad jeg fejlede.

En meget voldsom form for skimmelsvamp allergi.

I syvende klasse blev det så slemt, at jeg ikke kunne være udenfor halvdelen af året og måtte køres til døren ved skolen og gå direkte ud i bilen igen.

Til sidst sagde min læge, at han syntes, at vi skulle forlade landet og søge mod et varmere og tørrere klima.

I 2013 flyttede vi til Tyrkiet, men klimaet var stadig ikke godt for min allergi.

Vi rejste derfor til Dubai, der med et ekstremt tørt ørkenklima viste sig at været et rigtig godt sted for mig.

Mens vi boede i Dubai, forsvandt min allergi, og jeg er i dag 100 % rask og har ikke haft nogle allergiske reaktioner over længere tid.

Fra styrketræning til Ironman

Da jeg boede i Dubai, blev jeg bidt af styrketræning.

At blive stærkere og mere muskuløs var det, jeg primært gik op i, indtil jeg fandt Kokoro Campen, som jeg blev helt vildt betaget af at skulle gennemføre.

Efter et mislykket forsøg på at komme igennem Kokoro, begyndte jeg igen at styrketræning, men det blev hurtigt kedeligt og min interesse for at prøve kræfter med ekstrem udholdenhedssport blussede op igen.

Først var planen et 24 timers ultraløb, men da corona spændte ben for det, besluttede min far og jeg os for at tilmelde os en Ironman i stedet.

D. 22 august 2021 gennemførte Mikkel sin første Ironman i København i en forrygende tid på 9.38.09.

Mental styrke er vigtig

For mig er det mest interessante ved ekstremt lange fysiske udfordringer, som en Ironman, den mentale udvikling, man kan observere over tid.

Det er naturligvis fysisk hårdt, men muligheden for at øge min mentale styrke, er for mig, den primære drivkraft bag træningen op til sådan en udfordring.

”Når der kommer en udfordring, så prøver jeg at tænke positivt, og se det som en mulighed for at blive bedre eller stærkere som menneske”

Ny stor udfordring venter

Jeg kaster mig altid over nye udfordringer, og planen for næste år er ingen undtagelse.

Kun 4 år efter mit første forsøg, vil jeg til september 2022 revanchere Kokoro Campen.

Kokoro foregår i USA og er skabt af den tidligere Navy SEAL-kommandør Mark Divine.

Oprindeligt blev Kokoro oprettet som en træningsplads for håbefulde Navy SEALs.

I dag bliver Kokoro i højere grad gennemført af personer, der ønsker at teste sig selv og vokse som menneske.

I modsætning til en Ironman, hvor det er helt op til dig selv at afgøre, hvor hurtigt du kører, får du under Kokoro sjældent styr på tempoet.

Det handler derimod om at følge med gruppen og dine holdkammerater.

Kokoro er et Team event, hvor det ikke kun handler om at gennemføre, men om at trives undervejs og hjælpe dine holdkammerater.

”I træningen op til Kokoro lærer du derfor først fremmest at sætte teamets behov over dine egne, for at alle kan lykkes”

Siden jeg for fire år siden deltog i Kokoro, har jeg fået en større forståelse for, hvad der kræves for at gennemføre eventet, og her har jeg arbejdet på særligt to ting.

Mit fysiske udgangspunkt og min mentale robusthed.

”Kokoro Campen er ikke kun et vigtigt skridt i min udvikling som sportsudøver, det er også et vigtigt skridt på min udviklingsrejse som menneske. En rejse hvor mit hverdagsmål er at være bedre end i går”.

Altid gode priser, hurtig levering og 365 dages fuld returret

Hos SPORT 24 har vi noget for hele familien. Se vores store udvalg