Sundere julemåned - gæsteindlæg fra Julie Bruun

Julie Bruun

Læs Julie Bruuns gæsteindlæg om sundere julemad. Få tips til en sundere december uden at gå på kompromis med hygge, smag og julestemning.

Sundere julemåned - gæsteindlæg fra Julie Bruun

Så er vi godt i gang med julefrokost perioden. Den tid på året hvor der bliver kørt en hulans masse fed mad, alkohol, sukker osv. ned. Det er selvfølgelig helt i orden, at man i perioder lever mindre sundt. Der skal også være plads til en masse hygge og socialt samvær, uden at man nødvendigvis skal tænke over alt man spiser. Dog er der også rigtig mange gode sunde retter man kunne smide på julebordet. Både hvad angår julefrokoster og selve juleaftenDer er så mange skønne kålsalater med appelsin, granatæblekerner, vindruer og lækre saltede nødder. Der er en masse slags pålæg til rugbrødsmadderne, som kan være både sunde og grønne. Der er en masse alternativer til de søde sager, som sagtens kan smage super skønt, men med knap så meget sukker.Jeg vil her give lidt inspiration til en masse sundere retter og idéer til hvordan du kan pimpe din jul op med lidt ekstra grønt.

Generelle tips til at lave sundere julemad:

Generelt når jeg laver sundere opskrifter tænker jeg altid i at reducere sukkerindholdet. Ofte synes jeg, at det man køber smager alt for meget af sukker, og alt for lidt af noget andet. Jeg synes, de fleste ting mangler smag. Så jeg sørger for at komme godt med smag fra f.eks. varme krydderier, appelsin, nødder osv. i mine opskrifter på sundere søde sager. Ofte reducerer jeg sukkerindholdet og andre gange erstatter jeg det med agavesirup, honning eller bløde dadler. Man kan også skifte hvedemelet ud med blendede nødder og havregryn. Det giver en glimrende smag og konsistens, og så er det meget sundere.Når det handler om selve maden, kommer jeg en masse ekstra grønt i. Rigtig mange retter kunne efter min smag sagtens indeholde mere grønt. Jeg tilsætter igen rigeligt med smag fra f.eks. krydderier, ingefær, citron, chili og lignende. Jeg bruger kerner og nødder, og ofte erstatter jeg en del af den fede mayonnaise med en mindre fed cremefraiche f.eks.

Generelle tips til at tage de sundere valg ved julebordet:

  • Jeg undlader aldrig at tage noget på min tallerken, som jeg egentlig havde lyst til. Jeg smager på alt det, jeg har lyst til. For mig handler det mere om mængderne på maden. Der skal meget mad til før jeg bliver mæt og jeg går aldrig fra bordet før jeg er mæt. Men jeg tager altid meget af den sunde mad der mætter, og mindre mængder af den usunde mad, som ikke gør noget godt for mig og min krop. Så skru ned for mængderne på den fede og usunde mad, og tag i stedet rigeligt at f.eks. julesalaterne

  • Det hører sig måske nok med at drikke alkohol til julefrokosterne, og det synes jeg også bare er helt ok. Der hvor man måske kan snuppe et sundere valg er så ved at supplere øl, vin og snaps med vand, frem for sodavand

  • Skru ned for brødet og tag i stedet mere pålæg på eller suppler med ekstra grønt

  • Erstat det hvide brød med rugbrød

  • Hvis der er noget (usundt) du har lyst til, så tag det. Men tag måske en enkelt af denne her ting. Så kan du jo altid gå op efter mere. Måske det slet ikke smagte særlig godt, og så er det dumt at have en masse på tallerkenen, man så føler sig tvunget til at spise.

  • Undgå at spise dig mæt i brød inden maden kommer på bordet, fordi du var sulten.

  • Sæt lidt gnavegrønt og nødder på bordet, som man kan nipse af i stedet

Opskrifter på sundere julemad og søde sager

Skønne sunde julesalater:

  • Grønkålssalat (f.eks. en med bagte gulerødder vendt i en kaneldressing, appelsin, granatæblekerner, avodaco og soyamandler)

  • Rødkålssalat (f.eks. en med appelsiner, brombær, persille og søde honningristede valnødder).

  • Waldorfsalat (som kan laves med en masse grønkål, druer, æble, bladselleri og valnødder).

Spread og pålæg til rugbrødet:

  • Hønsesalat der er lavet på kogte kyllingebryst med peberfrugt, æble, forårsløg og friske krydderurter.

  • Æggesalat som jo er perfekt til silden og de smilende æg - denne er knap så fed som dem man køber og så smager den meget bedre.

  • Lakserilette med varmrøget laks, æble, dild og purløg.

Man kan også lave rejecocktail eller stjerneskud til de her julefrokoster. Dem kan man sagtens lave sunde, igen med masser af grønt og knap så fede dressinger.

Sundere søde sager

Man kan lave sin marcipan helt selv og gøre den sundere end købe versionen.  Eller hvad med en sundere hjemmelavet nougat  eller hvad med en opskrift på sundere æbleskiver

Jeg håber, du fik lidt idéer til sundere julemad. Hvad end du snupper opskrifterne ovenfor eller selv vil i gang med at finde på opskrifter, og måske kan bruge mine tips og tricks. Måske du fik lyst til at give dig i kast med juleopskrifterne, måske det gav dig inspiration til hvad du kan skrue ned for til julefrokosterne.

I hvert fald, rigtig god jul herfra.

Julie Bruun

Altid gode priser, hurtig levering og 365 dages fuld returret

Hos SPORT 24 har vi noget for hele familien. Se vores store udvalg