Lauge og lysten til håndbold

Majbritt Mikkelsen

Rasmus Lauge er ikke født ind i en håndboldfamilie. Men hvad gør man så for at nå toppen. Få Lauges historie her.

Lauge og lysten til håndbold

Rasmus Lauge er ikke født ind i en håndboldfamilie. Men hvad gør man så for at nå toppen. Få Lauges opskrift her.

Ikke sjældent ses det, at man som eliteidrætsudøvere har forældre eller familie, der har dyrket den samme idrætsgren. Men sådan er det ikke for håndboldspilleren Rasmus Lauge, som i øjeblikket har fast plads som playmaker i tyske SG Flensburg-Handewitt: ”Der er ingen i min familie, der har spillet håndbold. Mine bedsteforældre mener dog, at de vist nok har prøvet det engang,” griner Rasmus Lauge afdæmpet.

Lad os ultrakort tune ind på, hvad der gør håndbold til noget særligt. Rasmus summerer op: ”Håndbold er en kombination af råstyrke, teknik og hurtighed samtidig med, at der skal træffes beslutninger i løbet af et splitsekund.”

Så fik vi sat det på plads.

Men vi vil gerne lidt tættere på Lauges vej til toppen og også tune ind på lidt af det, der ligger udenom at dyrke håndbold på topplan.

Hvordan sørger du for at få leg og glæde ind i hverdagen, så det fortsat er sjovt at dyrke håndbold?

”Det er klart, at der er timer, hvor det måske er knapt så sjovt at være professionel håndboldspiller. Som når man i oktober-november måned er fysisk presset, ikke ser sin familie specielt meget, spiller ti kampe om måneden og for Gud ved hvilken gang ser sig selv sidde i hjørnet af en mørk hal et sted i Sydtyskland og snøre skoene. Igen. I de situationer øver jeg mig i at huske på, hvor privilegeret jeg egentlig er, at jeg kan leve af at dyrke den sport, jeg elsker – og at jeg da i grunden har det meget godt.”

”Det giver også ny energi, når der kommer nye spillere til truppen, og posen bliver rystet lidt. I Flensburg har vi til denne sæson fået syv nye spillere. Sådan en rokade giver både nye udfordringer og opgaver i forhold til at få spillet op at køre hurtigst muligt. Det handler om kulturer, vaner, forventninger og forhåbninger, som skal smeltes sammen til én fælles opgave om at lykkes. Det er enormt motiverende, synes jeg.”

Vi havde et fantastisk fællesskab, som var en afgørende årsag til, at det var så sjovt at dyrke håndbold

Rasmus Lauge

Dyrker du andre sportsgrene for at holde dig i topform?

”Når håndboldsæsonen kører for fulde gardiner, har jeg ikke tid til mere. Der går det ud på at træne med de andre, spille kamp, følge sit eget individuelle træningsprogram, restituere og selvfølgelig tilbringe tid sammen med familien. Men når der er lidt luft i programmet, kan jeg godt li’ et slag golf.”

Og så er der grejet…

Håndboldsko – hvad er vigtigt for dig, når du skal vælge sko?

”Jeg er personligt ikke optaget af alle mulige fancy hjælpemidler i en sko. Det handler udelukkende om min egen subjektive følelse af, hvordan det er at have skoen på. Hvis jeg ikke føler mig tilpas i skoen, er det underordnet, at eksperter synes, at det er verdens bedste sko. En sko skal være behagelig at have på og fungere i de hundredevis af forskellige bevægelser, jeg laver på en håndboldbane.”

Rasmus Lauge spiller i øjeblikket i en PUMA Rise XT1. Om den siger han: ”En superbehagelig sko, som lever op til de ting, der betyder noget for min præstation på banen. Igen – svært at forklare i detaljen. Det føles bare rigtigt!”

Dit bedste råd til unge spillere, der drømmer om at spille håndbold på topplan?

”Først og fremmest skal man nyde spillet og dét at være sammen med kammerater, hvor man kan ha’ det sjovt. Glæden og gnisten er afgørende for at nå de sidste skridt mod toppen. Hvis man når et niveau, hvor det begynder at lugte af noget seriøst, skal man omvendt være villig til at give den fuld skrue. Jeg tror ikke, at talent alene rækker. Der skal knofedt og jernvilje til!”

FAKTA:

  • Rasmus Lauge er født i 1991, gift og har ét barn

  • Vandt i 2018 guld med SG Flensburg-Handewitt, som blev tysk mester i herrehåndbold for første gang i 14 år

  • Fik som 18-årig debut på A-landsholdet, hvor han indtil nu har spillet 80 kampe

Har har bl.a. vundet:

  • EM-guld med herrelandsholdet i 2012

  • VM-guld med herrelandsholdet i 2019

  • Det tyske mesterskab med Flensborg i 2019

Altid gode priser, hurtig levering og 365 dages fuld returret

Hos SPORT 24 har vi noget for hele familien. Se vores store udvalg