LISA KJÆR GJESSING: ALDER ER KUN ET TAL

Alder er bare et tal, og når alt kommer til alt, så er det vigtigste for mig, at min krop kan være i det - Læs om hvad der motiverer Lisa Kjær

LISA KJÆR GJESSING: ALDER ER KUN ET TAL

Kan jeg vinde en PL-guldmedalje igen?

Det spørgsmål har Lisa Kjær Gjessing stillet sig selv. Selvom mange kan synes, at det er en bedrift, der jo ikke bliver nemmere, jo ældre dåbsattesten bliver, så er alder ikke noget, der sætter en stopper for Lisa og hendes drøm om at jagte målet.

Alder er bare et tal, og når alt kommer til alt, så er det vigtigste for mig, at min krop kan være i det, og at jeg kan få det hele til at fungere i hverdagen

Læs mere om Lisa og rejsen mod hendes nye mål. Et mål, hvor hun ønsker at bevise, at hun forsat er berettiget til at stå på den helt store taekwondo-scene.

6 korte om Lisa:
  • Navn: Lisa Kjær Gjessing

  • Mor til to: Frida på 17 år og Kajsa på 14 år

  • Alder: 44 år gammel

  • Bopæl: Ry

  • Arbejde: Jurist hos politiet i Horsens

  • Sport: Parakæmper på eliteniveau

ET FÆLLES MÅL

Sidst vi talte med Lisa om hendes sport, parataekwondo, var målet klart. En medalje ved De Paralympiske Lege i Tokyo 2020. Selvom corona fik skubbet hele arrangementet med et år blev eventyret til virkelighed, da Lisa velfortjent fightede sig til en vaskeægte PL-guldmedalje i 2021. På trods af at have indfriet sit mål, har Lisa stadig taekwondo-klæderne på flere gange om ugen i jagten på hendes nye mål – en guldmedalje ved De Paralympiske Lege i Paris 2024.

Jeg elsker, at jeg har et mål at forfølge, som er en del af noget større, og som de der dagligdagsting passer ind i. Det giver en retning på livet, og så handler det for mig også om glæden ved at opnå noget sammen med andre

Lisa forklarer at der er noget fantastisk ved at være et hold, der er sammen om at nå målet. Det giver både mening og mange gode oplevelser at opnå noget sammen med et hold.

MÅ ALDRIG BLIVE PÅ BEKOSTNING AF ANDRE

Med arbejde i Horsens, ugentlige træninger i Aarhus og mor til to teenagepiger i Ry kan det indimellem være en udfordring at få hverdagen til at hænge sammen. Det kræver stor fleksibilitet fra både arbejde, familie og ikke mindst Lisas træner Bjarne. De er heldigvis alle sammen indstillet på at få det til at fungere, og Lisa gør alt hvad hun kan for at få alle ender til at mødes, så hendes livsstil ikke bliver på bekostning af andre.

At jeg dyrker min sport i så mange timer om ugen, som jeg gør, må aldrig blive på trods af andre. Jeg skal ikke nå mit mål på bekostning af min familie, venner, kollegaer og træningskammerater. Jeg vil kun opnå mit mål, hvis det også giver plus til andre

Lisa er gået ned i tid på sit arbejde og flekser en del rundt i sine træninger, så der også er plads til at se døtrenes håndboldkampe midt på dagen, køre Kajsa i skole hver morgen og få nogle stille og rolige morgener.

Man kan hvad man vil, så hvis man vil noget, må man få det til at lykkes. Og selvom jeg ikke er den største planlægger, så får jeg det hele til at hænge sammen

BLIVER VED SÅ LÆNGE DET ER SJOVT

Til spørgsmålet om hvornår Lisa overvejer at sætte en kæp i hjulet på hendes professionelle karriere, svarer hun lidt vævende. Hun havde faktisk sagt til sig selv, at De paralympiske Lege i Tokyo 2021 var det naturlige stoppested, men da corona ødelagde muligheden for at få tilskuere og familie med på lægterne, virkede udsigten til Paris kun 3 år ude i fremtiden pludselig som et overskueligt og naturligt skridt at tage.

Så længe lysten er der, og jeg synes at det er sjovt, så forsætter jeg – og det er stadig sjovt. Det kan godt være at jeg er 44 år, men jeg tænker ikke så meget på alder, det er jo bare et tal. Vi bliver jo bedre til at spise og træne rigtigt og holde os sunde og i god form, jo ældre vi bliver

Selvom det går godt med Lisas træning, og hun forsat føler sig berettiget til at være en del af gamet, så har hun flere gange tænkt at De Paralympiske Lege i Paris i 2024 vil være et godt sted at stoppe karrieren.

Jeg har en aftale med flere omkring mig om, at når jeg har alt for mange grå hår og løber rundt inde på banen og bliver ynkelig, så skal jeg stoppes. Nu tager jeg Paris med, og så ser vi om ikke jeg stopper karrieren derefter

Altid gode priser, hurtig levering og 365 dages fuld returret

Hos SPORT 24 har vi noget for hele familien. Se vores store udvalg