Maraton-guide: Få alle insidertips fra Lise Friis

Vi har spurgt ASICS Frontrunner Lise Friis om hendes bedste råd til andre løbere, der ønsker at udfordre sig selv og prøve kræfter med maratonløb. Læs mere her.

Maraton-guide: Få alle insidertips fra Lise Friis

Lise fik tilbage i 2012 konstateret sclerose. Hendes første attak efterlod hende midlertidig blind og lam fra taljen og ned. Siden da, har hun kæmpet sig tilbage på benene og er begyndt at løbe maraton.

Læs med, og få hendes bedste tips til, hvordan du træner op til et maraton – helt uden løbeskader.

Psst !…Fik du ikke læst det første interview med Lise Friis – om hendes rejse fra sengeliggende tilbage på benene – så kan du læse det i linket nederst i artiklen .

Lises første møde med maratonløb

Kort tid inden Lise blev syg, nåede hun at stifte bekendtskab med livet som maratonløber og dermed også, hvad det kræver at løbe de ikoniske 42,195 km.

”Jeg gennemførte mit allerførste maraton lige inden, jeg blev syg. Det var mega hårdt. Men også mega fedt! Så da jeg endelig var i stand til at løbe igen, var det en af de ting, jeg gerne ville prøve.

I virkeligheden troede jeg ikke selv på, jeg kunne gennemføre det, men jeg tænkte til mig selv: Lise, det der kan du ikke, derfor skal du!”

Der er så mange ting, man tror, man ikke kan – men som man i virkeligheden godt kan, hvis blot man tør prøve.

Lise Friis

Siden da, er det blevet til mange maratons for Lise. Helt nøjagtigt 418 – and still counting.

Lises bedste råd til dig, der vil løbe maraton

Vi spurgte derfor Lise om hendes bedste råd til andre løbere, der ønsker at udfordre sig selv og prøve kræfter med maratonløb.

”På dette niveau, er det faktisk de helt små ting, der kan gøre en kæmpe forskel – spiser du rigtigt? Sover du rigtigt? Er du rigtig klædt? – det er først og fremmest de ting, du kan og bør skrue på”.

Søvnens værdi

Søvn er vigtig – både i forhold til din præstation og restitution.

Lise Friis

Inden et vigtigt løb, er det derfor afgørende, du får en god nattesøvn. Men det kan være svært, når tankerne flyver, og nerverne er begyndt at melde sig”.

Hvad gør du selv for at undgå at ligge søvnløs?

”Inden et vigtigt løb, laver jeg altid en liste med alle de ting, jeg skal huske at gøre og have med. Jeg skriver det hele ned – alt lige fra salttabeletter til de Nutella-boller, som skal smøres. På den måde får jeg det ud ad hovedet, og så slipper jeg for at ligge og tænke på det, inden jeg skal sove.”

Kostens værdi

Hvilken rolle spiller kosten i forhold til dit løb?

”Jeg ønsker ikke, at mit madindtag skal være tvangspræget – derfor lever jeg ikke efter en fast kostplan.

Det eneste princip, jeg lever efter er, at jeg ikke holder igen. Jeg spiser rigtig meget – lige så meget som en mand vil jeg tro.

Men altså selvfølgelig tænker jeg over, hvad jeg spiser lige op til et løb. Her er det meget vigtigt med kulhydrater i form af ris og pasta.”

Tip:  Kulhydrat er den vigtigste energikilde frem mod konkurrenceløb, da det er den energikilde, kroppen bedst kan lide at bruge. Som tommelfingerregel må 80 % af dit energiindtag, i dagene op til et maraton, derfor gerne bestå af kulhydrat.

Sports-BH

Sports-BH’en er både tætsiddende og fleksibel, hvilket gør den ideel til styrketræning. De små lufthuller foran og bagpå sørger for en god udluftning, så du ikke bliver overophedet.

Den flotte bryderryg får den til at sidde godt, og det faktum, at den ingen syninger har, gør, at intet sidder og gnaver, når du træner.

Træningstop

Den har en rigtig god pasform, og de lette, svedtransporterende materialer holder dig dejlig afkølet.

Atter engang sørger de flade syninger for, at der ingen gener er, så du i stedet kan holde fokus på det, der i virkeligheden tæller.

Tights

Allerede ved første øjekast elskede jeg det fede og anderledes print.

Den brede talje, gør at tightsene har en rigtig god pasform og bliver siddende, hvor de skal selv ved buk og stræk. Mens det svedtransporterede materiale gør det muligt for din hud at ånde i dem – selv under intense træningspas.

Træningssko

Det er et par gode og lette træningssko med en blød og fleksibel sål. Den støttende hælkappe gør, at skoen sidder rigtig godt på foden under løb.

Løbetøjets værdi

Hvad lægger du vægt på, når du skal vælge løbetøj?

”Komfort, komfort, komfort! Det er sindssygt vigtigt, at tøjet sidder godt, når man skal løbe langt. Der må ikke være noget, der sidder og gnaver nogen steder.”

”Der er sikkert mange løbere derude, som har prøvet at stå under bruseren skrigende fordi, de har haft det forkerte tøj på.

Den friktion, der opstår, når man løber, kan nemlig nemt resultere i sår på både arme og ben, hvis ikke man har det rette træningstøj på. Derfor er det vigtigt at vælge det med omhu.

Når det kommer til sit eget løbetøj, så ved Lise godt, hvad hun vælger.

”Jeg er så glad for, jeg har fundet Asics. Løbetøjet er så let og behageligt at have på, og der er ingen syninger, der sidder og irriterer. Det føles bare dejligt på kroppen – hvilket er guld værd, når man skal løbe mange kilometer.”

Inden løb: sådan opnår du bedre løbetider

I jagten efter gode tider, hvordan bør man så træne?

”Ønsker man at løbe hurtigere, så er intervaltræning en rigtig god metode.

Det er ubehageligt – på grænsende til ondskabsfuldt. Men jeg elsker det, for jeg ved, det gør mig stærkere og bedre.”

Intervaltræning er en effektiv træningsform, som forbedrer kroppens iltoptag og dermed din kondition. Dog er det heller ikke helt risikofrit. Intervaltræning er en af de løbeformer, hvor du nemmest kan komme til at overbelaste kroppen og få skader.

Derfor er det vigtigt, du griber det rigtigt an.

”Det siges, man allerede efter to måneder med løbetræning opnår en bedre kondition – derimod tager det led og scener halvandet til to år om at vænne sig til en ny træningsform. Derfor er det vigtigt, du ikke lægger for hårdt ud.

Skru stille og roligt op for intervaltræningen, så din krop kan nå at følge med – på den måde undgår du unødvendige løbeskader.”

Generelt: sådan undgår du løbeskader

”Det er utroligt vigtigt, du lærer at lytte til din egen krop, hvis du vil undgå løbeskader – det lyder måske lidt som en kliche, men jeg løber immervæk 8.000 kilometer om året, og jeg har aldrig haft en skade.”

"Spørg derfor dig selv: gør det ondt, eller er du ”bare” øm? Øm må du gerne være, men gør det ondt i led og knogler, så er det kroppens måde at sige, du skal stoppe.

Efter selv at have tilbagelagt mange kilometer iført et par løbesko, har Lise lært a"t lytte til sin egen krop og sige fra, når det bliver kritisk.

”Jeg går altid ud af et løb, hvis det begynder at gøre ondt. Jeg vil ikke risikere at få løberknæ, skinnebensbetændelse og alt det andet, som mange andre løbere døjer med.”

Under løb: sådan tackler du krisen på din løbetur

De fleste løbere oplever fra tid til anden en krise under et vigtigt løb. Og Lise er ingen undtagelse, selvom hun er en garvet maratonløber.

"Nogle gange får jeg så ondt i knæene, at jeg tænker, de knækker og går i stykker. Og der er tider, hvor jeg overvejer, om jeg bare skal stoppe og spise en marsbar i stedet for."

Men hvis jeg stopper, så ved jeg, jeg vil fortryde det. Det er det, jeg prøver at huske mig selv på, når jeg bliver rigtig presset.”

Heldigvis er løbekriser oftest midlertidige. Formår du at kæmpe dig over på den anden side, vender kræfterne som regel tilbage.

”Pludselig vender det, og så føler jeg, jeg kan klare alt. Jeg får fornyet energi og får endda kræfter til at sætte farten op.”

Lises 3 løbemål:

·         Løbe et maraton på under 2 timer og 50 minutter

·         Løbe et ultraløb (100 km) på under 8,5 t

·         Løbe 1.000 maratons i alt

”… og så må vi se derefter, hvad der så skal ske.

Altid gode priser, hurtig levering og 365 dages fuld returret

Hos SPORT 24 har vi noget for hele familien. Se vores store udvalg