Få tips til din løbetræning fra Christina Ambrus

Få håndgribelige tips til din løbetræning fra ASICS FrontRunner Christina Ambrus. Læs mere her.

Få tips til din løbetræning fra Christina Ambrus

Mød Christina Ambrus og få gode råd til dit løb – og uanset om du er nybegynder eller rutineret løber. Tips og råd fra en erfaren løber, der til daglig arbejder som selvstændig fysioterapeut og personlig træner.

Hvad er din baggrund og hvordan kom du i kontakt med FrontRunner?

Jeg har været aktiv hele mit liv, som barn vil jeg hellere klatre i træer eller lege fangeleg og cykelløb, end at lege med Barbie eller sidde og tegne. Jeg var ikke ret gammel før jeg startede til brydning, hvilket skulle vise sig at fylde rigtig, rigtig meget af min barndom og teenageår. De fleste hverdagsaftener gik med træning og de fleste weekender med stævner eller træningssamlinger. Da jeg afsluttede folkeskolen flyttede jeg til den anden ende af landet for at gå på et sportscollege, der tilbød brydning. I tidens løb blev jeg både dansk mester og nr. 2 ved det nordeuropæiske mesterskab – men vigtigst af alt gav sporten mig lysten til at bruge min krop og udfordre mig selv.

De seneste 10 år har det i højere grad været fitness og senere hen løb, der fangede min interesse, hvilket jeg stadig sætter stor pris på i dag. Dog er jeg interesseret i de fleste former for aktivitet, der indebærer at være fysisk aktiv. Jeg deltager i OCR løb, Hærvejsmarchen, tager på cykel- og vandreture og sidste år besteg jeg Mount Kilimanjaro. At være aktiv giver mig mere overskud, bedre humør og større selvværd.

Jeg er vokset op med ordsproget: ”Intet er umuligt for den, der bærer viljen i hjertet,” – og først nu giver det virkelig mening!

Christina Ambrus

Til dagligt arbejder jeg som selvstændig fysioterapeut og personlig træner, og min fornemmeste opgave er netop at hjælpe mine klienter med at finde glæden ved bevægelse og komme tættere på deres drømme og mål.

Jeg var så heldig at blive kontaktet af ASICS FrontRunner sidste år i forbindelse med opstart af et nyt team i Danmark. De fandt mig og min profil på Instagram interessant i forhold til projektet, og jeg er meget taknemmelig for at have fået muligheden. Projektet og fællesskabet er unikt og noget jeg meget gerne vil være en del af.

Det kan føles svært at starte på at træne eller løbe, har du nogen gode tips til at komme i gang?

Det absolut vigtigste er at gøre noget, man finder sjovt eller interessant.

Er man vild med naturen og frisk luft, vil det være oplagt at prøve at vandre, løbe, cykle eller dyrke orienteringsløb.

Er man til holdsport kan man undersøge tilbud om håndbold, fodbold, basket, hockey osv.  hvor man bor, eller måske er kampsport noget for dig?

Flere og flere bliver tilhænger af fitness centre, hvor de enten styrketræner individuelt eller på hold, eller gør brug af de mange holdtilbud som f.eks. dans, yoga og spinning.

Der er en sport for ALLE!

Med hensyn til løb er det en rigtig god ide at have en løbemakker. Det er meget nemmere at komme afsted, når der står en og venter, og så er det dejligt at have nogen at dele sine oplevelser, op- og nedture med. Hvis du ikke har en løbemakker, er der måske en løbeklub i nærheden. Det kan i øvrigt være en god idé at følge et program, da det kan holde motivationen oppe, og samtidig sikre, at du ikke lægger for hårdt ud.

Sidst men ikke mindst er det vigtigt at stille sig et mål. Man må gerne drømme stort, men det er vigtigt at have realistiske delmål i den nærmeste fremtid. Er du total nybegynder, men drømmer om at løbe en halvmarathon, er det en god ide at have delmål om at løbe 3, 5, 10 og 15 km. Først. På den måde bliver målet mere overskueligt og der vil komme mange små succeser undervejs.

Hvad er de vigtigste faktorer for at få en god træningsrutine og fortsætte sin træning, når man er nybegynder?

Det vigtigste råd er at have tålmodighed! Al begyndelse er svær og uanset hvem du er, så vil løb være hårdt i starten! Det handler om at sætte ambitionsniveauet ned, sænke tempoet og minimere distancen – både for at undgå at brænde ud og blive demotiveret, men i høj grad også for at undgå skader. Som tommelfingerregel skal man ikke øge tid og distance med mere end 10% af gangen, og som helt nybegynder er det en god idé at lave intervaller af gang og løb – f.eks. 5 intervaller med 1 min. løb, 2 min. gang, eller at løbe hver anden lygtepæl.

Hvad er din personligt bedste løbeoplevelse?

Jeg har rigtig mange gode løbeoplevelser, men den absolut bedste må være mit første, og ind til videre eneste, marathon i Berlin sidste år. Stemningen før, under og efter løbet var enestående, og følelsen af at krydse målstregen var det vildeste! Jeg følte mig fuldstændig uovervindelig! Den sejr har efterfølgende betydet meget for mig personligt – jeg tror mere på mig selv, og tør i højere grad springe ud i nye ting, uden frygten for at fejle. Jeg er vokset op med ordsproget: ”Intet er umuligt for den, der bærer viljen i hjertet,” – og først nu giver det virkelig mening!

Har du et par tips til, hvor det er godt at løbe her i Danmark?

Det bedste tip er at hoppe i løbeskoene og undersøge det område man befinder sig i, fremfor bare at løbe den samme rute igen og igen. Jeg bor i Horsens, og jeg tror ikke der er det område i Horsens eller omegn, som jeg ikke har været i med mine løbesko.Men det er også spændende at løbe nye steder, og der har Danmark jo en masse smuk natur, med både kyst, søer, parker og skove.

I starten af sommeren løb jeg fra kyst til kyst i Jylland med de andre Frontrunners. Vi løb fra Blåvand i vest til Vejle i øst. Jeg tror, jeg taler på alles vegne, når jeg siger, at det var den smukkeste natur og den vildeste løbeoplevelse. Så det kan bestemt anbefales af prøve kræfter med ruten eller noget af den.

Der er en sport for ALLE!

Christina Ambrus

Hvor vigtigt er det at have det rigtige udstyr og de rigtige sko, når man løber?

Som nybegynder skal man blot bruge et par sko og noget træningstøj, intet fancy. Når først man kommer i gang med at løbe lidt mere struktureret, anbefaler jeg at få undersøgt sin løbestil og vælge de sko der passer godt til en. Den rigtige påklædning til vejret kan gøre løbeturen mere succesfuld, uanset om det regner, sner eller solen skinner fra en skyfri himmel – der findes heldigvis råd for al slags vejr.

Der er få ting jeg ikke vil undvære på mine løbeture:

  • Min bedste ven på mine løbeture er mit løbeur. Det holder mig opdaterer med bl.a. tempo og distance undervejs og så er funktionen, der viser hvor meget man har løbet om ugen og måneden med til at holde mig motiveret – for mig fungerer det som en træningsdagbog.

  • Min rygsæk med kamelbag/væskepose har været uundværlig på mine lange ture, og trådløse høretelefoner er et hit, da man slipper for irriterende ledninge

Hvad er FrontRunner?

Projektet ASICS FrontRunner startede i 2010, og er i dag et globalt team med mere end 700 medlemmer fra mere end 30 lande. Vores primære mål er at motivere og inspirere mennesker over hele verden og skabe et unikt og autentisk fællesskab, hvor alle medlemmer af ASICS FrontRunner kan være fælles om deres passion for bevægelse, og holde krop og sind igang.”

Vi elsker at bevæge – både os selv og andre. Bevægelse er en del af vores dna. Vi har det i blodet. Det gør os i stand til at stresse af og føle os fri. Vi løber på gader og stier, cykler i skoven og svømmer i det åbne hav. Vi går i fitnesscenter eller dyrker yoga på stranden, vi er nybegyndere, maratonløbere, triatleter, dansere, yogainstruktører, fitnessfanatikere og terrænløbere, og vi har alle sammen det til fælles, at vi elsker vores sport!

Som ASICS FrontRunner bliver du en del af en global bevægelse, hvis mål er at skabe motivation, slå sine personlige rekorder, inspirere andre og få os selv og alle andre derude til at leve et liv med fokus på et sundt sind i en sund krop.”

Hvad er det bedste ved at være en del af FrontRunner fællesskabet?

Det bedste ved at være en del af ASICS FrontRunner er uden tvivl det unikke fællesskab, der i vores team og på tværs af de forskellige teams hele verden over. Derefter følger alle de spændende og unikke oplevelser, det fører med sig. Det giver mulighed for at deltage i løb og arrangementer verden over og uanset hvilket land du besøger, står der næsten altid en FrontRunner klar til at vise dig byen i løbesko.

I år har jeg bl.a. været i Tokyo på sidelinjen til Tokyo marathon og inde at se ASICS hovedkvarter. Til efteråret deltager jeg i en trænings camp på Mallorca med en masse andre FrontRunners.

Skal man være eliteløber for at blive FrontRunner?

Nej du behøver ikke være elite løber, for at blive ASICS FrontRunner. Vores team består af vidt forskellige mennesker, og det er én af de ting, der gør vores fællesskab til noget ganske særligt. Ung eller gammel, tyk eller tynd, professionel eller nybegynder, forfatter eller fotograf, coach eller studerende, kreativ sjæl eller matematisk geni, byløber eller terrænløber, fitnessfantast eller udholdenhedsekspert… Vi er forskellige, men deler dog alle en fælles passion for at holde os selv og verden i bevægelse.

Vi er alle sammen utroligt stolte over at være en del af ASICS FrontRunner-teamet, og det er netop summen af alle vores unikke egenskaber, der gør fællesskabet stærkt, unikt og uovervindeligt.Alle med interesse for vores fællesskab kan ansøge om at blive ASICS FrontRunner. Næste ansøgningsfase er til januar.

Kom godt i gang med din løbetræning med SPORT 24

Hos SPORT 24 finder du masser af lækre ASICS løbeprodukter – enten på webshoppen eller i en af vores mange butikker - som kan give et boost til din løbetræning.Men ved du, at vi også har et helt univers med fokus på løbetræning? Her får du håndgribelige tips til, hvordan du bliver en bedre løber og gode råd til din træning samt, hvordan du holder motivationen. 

Altid gode priser, hurtig levering og 365 dages fuld returret

Hos SPORT 24 har vi noget for hele familien. Se vores store udvalg