Brooks: Løbesko med over 100 års erfaring

Læs om det populære løbemærke Brooks og læs anmeldelserne af deres forskellige modeller af løbesko.

Brooks: Løbesko med over 100 års erfaring

Har du hørt om det verdenskendte løbemærke Brooks?

Hvis ja, så ved du nok at deres testvindende løbesko er garanti for kvalitet og fantastisk pasform.

Hvis du endnu ikke har stiftet bekendtskab med det amerikanske løbebrand Brooks, får du her en introduktion til mærket og et overblik over deres forskellige modeller af løbesko og hvad de kan gøre for dig og dit løb.

Vi starter med lidt historie, og kigger herefter på modellerne Adrenaline, Ghost og Levitate og hvad de kan gøre for dit løb.

Til sidst kan du læse en anmeldelse af løbeskoene Ghost14, Adrenaline og Levitate fra seks forskellige løbere.

(Ønsker du at springe over historietimen, kan du gå direkte til gennemgangen og anmeldelserne af de forskellige løbesko HER.)

Over 100 års erfaring

Brooks blev startet helt tilbage i 1914 i en lille fabrik i Philadelphia i USA.

Her var det dog ikke løbesko, der blev produceret med derimod balletsko og badesko.

I årene efter begyndte Brooks dog at bevæge sig ind i sportens verden og designede sko til baseball og fodbold og udviklede også mange af de teknologier, som vi stadig ser i sportssko i dag.

1972 – mere fokus på løb

De Olympiske Lege i München 1972.

Frank Shorter blev den første amerikaner til at vinde det olympiske maraton i 64 år.

Løb blev pludselig populært, og Brooks så en mulighed for at ride med på bølgen.

Fokus blev rettet mod at lave de perfekte løbesko i stedet for at lave mange forskellige slags sko til forskellige sportsgrene.

#1 i Runner's World

Ønsket om at lave de bedste løbesko gik i opfyldelse i 1977, da modellen Vantage så dagens lys, og blev nummer ét i Runner’s World.

Det er også i Brooks’ Vantage løbesko, at du finder den første mellemsål i det nu så velkendte EVA-skum, som giver god stødabsorbering og ikke bliver flad.

100% løb

Siden den spæde start i 1972, hvor fokus blev rettet mod løb, og med succeser som modellerne Vantage og Adrenaline GTS 1 (1999) valgte Brooks i 2001 at fokusere udelukkende på produkter til løb.

Vi er stolte af at kunne tilbyde dig et bredt udvalg af Brooks løbesko med modellerne Adrenaline, Ghost og Levitate.

Herunder får du et hurtigt overblik over de fire modeller, og hvad de kan gøre for dig og din løbestil.

Adrenaline GTS – til pronationsløberen

Adrenaline GTS kom som tidligere nævn på markedet første gang tilbage i 1999.Brooks Adrenaline GTS er en pronations løbesko og tilbyder derfor masser af støtte og stabilitet til den pronerende løber.Mellemsålen består bl.a. af den støttende Guiderails® teknologi, som tilpasser sig belastningen og mindsker risikoen for skader.

Ghost og Levitate til den neutrale løber

Brooks modellerne Ghost og Levitate er begge neutrale løbesko, som kan bruges på korte og mellemlange distancer.Brooks’ Ghost løbesko er til dig, der kan lide et par lækre, bløde løbesko.Mellemsålen med DNA Loft teknologi sikrer en uovertruffen støddæmpning og masser af komfort på løberuten.Det engelske ord ’levitate’ betyder at svæve, og det er præcis den følelse, du får, når du løber i et par Brooks Levitate løbesko.Skoen er til dig, der ønsker masser af returenergi, da den med DNA AMP teknologien i mellemsålen giver suveræn stødabsorbering og en fantastisk fodafvikling.

Anmeldelser af Brooks Adrenaline, Ghost og Levitate

Claus (@blaabjerg_dk) har testet Brooks Ghost 14 løbeskoene

Jeg har aldrig før løbet i Brooks, så da den nye Brooks Ghost 14 kom ud af kassen, var mit førstegangs indtryk, at det er en ret pæn løbesko. 

Første løbetur blev et marathon, på meget varieret underlag.Det er altid spændende at se hvordan en ny sko reagerer på de lange løb, når man rammer 30 km. Men glæden var stor da jeg kom i mål, udover meget trætte ben, hvilket ikke er skoens skyld, havde jeg glade fødder. 

Skoen sidder godt på foden, og sålen er med et godt mønster, så du står faktisk godt fast, selv på vådt underlag.Jeg har løbet på græs, grus, skovstier og asfalt, under testene.Og rå mængder regn, er det også blevet til. 

Skoens mellemsål er DNA skum i fuld længde, og her for jeg smilet frem.

For Ghost 14 kan noget med komfort under løbeturen, den er bare så behagelig blød, og alligevel giver den dig fremdrift i næste skridt.Der har længe været et kapløb om at lave hurtige sko, men med Ghost 14 siger jeg bare ”velkommen hjem ” og goddag til de værdier, jeg har brug for, på de allerfleste kilometer.Bløde landninger, og et lækkert rul til næste skridt. Jeg lander på hælen, så de 12 mm drop som Ghost 14 har, passer godt til mig, og min vægt omkring 80 kg, er heller ikke noget problem.

Der ud over er der polstring i hæl og flap, men det er mellemsålen, som er stjernen på denne sko.

Jeg vil primært bruge Ghost 14 til længere ture, hvor jeg ikke behøver at tænke på, om skoen nu kan stå distancen, for den er med hele vejen.

 Efter små 300 km viser skoen ikke de store tegn på slidtage, sålen er som ny, mellemsålen viser lidt brugstegn, overdel og indersko viser ingen slid.

 Alt i alt er virkelig lækker holdbar løbesko, med fokus på en blød og behagelig løbetur.

HEIDI (@heidip72) har testet Brooks Ghost 14 løbeskoene

Denne gang har jeg testet en løbesko fra mærket Brooks, som jeg kender meget lidt til i forvejen. Jeg har for år tilbage prøvet deres model “Glycerin” en kort periode og nu fået lov at teste “Ghost 14”

Da jeg første gang stod med den i hånden, tænkte jeg; en helt sort løbesko – den bliver dejlig praktisk når vi går mod efterårsvejr og mudder.  

Overdelen på Ghost 14 har et åndbart mesh der er med til, at modellen har en super pasform, god komfort og sidder rigtig behageligt på fødderne.

 Jeg modtog løbeskoene, lige inden min ferie startede og nåede to ture i dem, inden de blev pakket ned i kufferten med afgang til Mallorca.

 På ferie har jeg altid 2 par løbesko med at skifte mellem. Brooks Ghost 14 fik 2 ture på strandpromenaden lige uden for Palma.De har et super godt “greb”, så jeg følte at stå ret godt fast, både når jeg løb roligt eller løb nogle små hurtige intervaller - også selvom der var løst sand på fliserne mange steder. Efter ferien har jeg løbet både på asfalt og grussti i den, og den er god til alle underlag. Jeg har løbet ca. 50 km i skoene nu. Personligt er jeg vant til at løbe i en meget let og bouncy løbesko, så her skulle jeg bruge lidt tid på at vænne mig til Ghost modellen.I forhold til min vante løbesko, føles Ghost lidt hårdere i sålen og mangler lidt dæmpning i forhold til mine foretrukne løbesko. Når det kommer til løbesko er vi ofte vanedyr og derfor har jeg ikke helt følt mig hjemme i Brooks Ghost 14. 

Vi løbere er jo heldigvis forskellige og det samme er vores præferencer for løbesko, så hvad der ikke fungerer for mig, kan sagtens kan være helt perfekt for dig!

Ghost 14 fra Brooks er et godt valg, hvis du ikke er til de meget ´bouncy’ modeller, men foretrækker en mere ’sikker og stabil sko’ – jeg blev i hvert fald imponeret over, hvordan den giver dig følelsen af at løbe sikkert og have en god føling med underlaget.

Janni har testet Brooks Ghost 14 løbeskoene

Jeg er neutral løber, og har denne gang fået lov at teste Ghost14 fra Brooks.

 Jeg har hørt en masse positivt om både Brooks og denne model, men jeg har aldrig løbet i par. 

Mit førstehåndsindtryk var lidt en flad fornemmelse.Jeg er ikke stor fan af designet på denne sko, det er for farveløst til min smag.

 Dog skal jeg hertil nævne, at det ikke alle Brooks sko der er sådan, der findes mange rigtig fine farvekombinationer. 

Skoen vejer intet, 228 gr. siger vægten i en str. 38. 

Jeg er ret begejstret for pasformen, overdelen er lavet i et meshmateriale, som skal tilpasse den enkelte fod.Spot on!Den sidder utrolig behagelig, og med rigtig god støtte omkring mine fødder. 

Jeg har testet skoen på grusstier, skovstier, fortov og asfalt, og har indtil videre løbet 115 km i dem. 

Kæmpe ros for, at jeg har ikke kæmpet med overdrevet brandvarme fødder i varmen, noget jeg ellers altid gør i sommerens varme stråler.

 Normalt løber jeg i sko med højere sål, dette har fungeret bedst for mig, da jeg lander på hælen.Jeg antager det er grunden til jeg havde det lidt svært med Ghost14 på de første ture, hvor jeg oplevede følelsen af trætte ben.Med tid ændrede det sig, og jeg får slet ikke den følelse i benene længere. I starten kunne jeg ikke forestille mig at bruge denne sko til over 15 km – nu er der overhovedet ingen hindringer. I dag oplever jeg den som en let sko, samtidig en stabil og solid sko i forbindelse med mit løb.

 Ingen top- eller bundkarakter herfra, der er mange positive ting ved skoen, så den ligger pænt over middel for mit vedkommende. 

Jeg er vant til mere stødabsorbering end denne model, noget jeg ikke helt kan undvære, så derfor bruger jeg Ghost14 til de korte intervaltræninger, og når jeg vil veksle mellem høj og lav sål til mine mængdetræninger. 

Louise har testet Brooks Ghost 14 løbeskoene

Jeg havde inden jeg skulle testløbe Ghost 14 aldrig prøvet at løbe i Brooks.Da jeg modtog dem, tikkede der som det første en besked ind fra min veninde om, at på trods af at hun ikke var den største løber, så var netop dette par, den bedste løbesko, hun havde haft.Så jeg var selvsagt super spændt på at prøve dem.Normalvis skal jeg altid løbe mine løbesko til, men det var ikke nødvendigt med disse.Det var som at hoppe i et par gode gamle løbesko, som bare ville derud af.Skoene passer perfekt til mine fødder, de sidder præcis som de skal, og med god støtte både ved hælen og over forfoden.De føles lette, og har en rigtig god stødabsorbering, som jeg, som decideret langdistanceløber, vægter meget højt.Designet er enkelt og fint. Udover at jeg virkelig godt kan lide at løbe i Ghost 14’eren, så er jeg nok også til den forfængelige side, og sætter derfor stor pris på, at mine løbesko er pæne at se på også.Ghost 14 ligger på min plads nr. 1.

Mads (@madsjakobs1) har testet Brooks Levitate 5 løbeskoene

Jeg kender en række af de forskellige Brooks løbesko ganske godt og har flere par, som jeg bruger til at veksle mellem.For mig står Brooks generelt for holdbare løbesko, der har et godt fit og stødabsorbering (selvfølgelig alt efter valg af sko).

Lige ud af æsken virker Levitate-skoene egentlig ganske lette. Har tidligere løbet i Levitate 2, så måtte lige finde det gamle par frem for at måle vægten.Og ganske rigtigt. 5’eren vejer ’hele’ 20 gram mindre, 362 g i størrelse 46.Men til sammenligning vejer Brooks Hyperion Tempo kun 243 g. Så alt efter hvor lange distancer, som du skal løbe, så vil Levitate 5 være god på korte og mellem distancerne.

Jomfruturen blev på 10 km på en lummervarm, men dog blæsende, sommerdag i juli.Om det bare er følelsen af at få nye sko på fødderne, skal jeg lade være usagt, men det var en positiv oplevelse.Det blev både til interval og rolig lunten på de 10 km, og skoene føltes at ville lidt mere end det aktuelle tempo, hvilket jeg vender tilbage omkring sålen. Alt i alt et godt førstehåndsindtryk af Levitate 5.

Skoene sidder nemlig rigtig godt og tæt på fødderne. Den har en god kappe, der sidder fast omkring hælen. Jeg vil sige, at de er til smalle/alm. fodbredde.Har du en bred fod, skal du kigge efter en anden model.Skoen har en god responsiv sål. Den giver et ’skub’ fremad efter landing.Brooks selv kalder det for ‘DNA AMP’, hvor midtersålen er designet til at returnere noget af energien fra landingen i stedet for at absorbere den.Det giver den her lettere springende fornemmelse fremad i afsættet. Lidt samme følelse man får fra sko med carbonplade.Det betyder dog også, at stødabsorberingen er mindre.Jeg ligger selv i den vægtklasse, som inden for bokseverdenen hedder ’letsværvægt’.Så døjer du med knæskavanker/-smerter, eller er du en noget tungere løber, der har brug for en sko med god stødabsorbering, så skal du måske nok kigge efter et alternativ, fx Brooks Ghost eller Brooks Glycerin.Er du derimod til lidt tempoløb og en sko, der kan hjælpe dig fremad, så kan Brooks Levitate 5 være et rigtig godt bud.Der er foreløbigt blevet løbet knap 100 km i skoene på både asfalt, skovbund og grus.De sidder stadig rigtig godt på fødderne.Og selvom jeg har en tendens til at slide hul inde i hælkappen, så er der ingen tegn på, at det kommer til at ske i disse sko. Brooks Levitate 5 er derfor blevet en fast del af skoflåden, når der for mit vedkommende er tale om de korte og mellemlange træningsture.

Rikke har testet Brooks Levitate 5

Jeg har fra flere løbevenner hørt meget godt om Brooks men aldrig givet dem et forsøg, og det er en skam, for denne Leviate 5 model er sagt i bedste Niels Olsen stil ”slet ikke så ringe endda”.

En løbesko der som overskriften afslører, udmærker sig på særligt to punkter, der giver mig og min løbeglæde mere værdi.

Det skal lige siges, at jeg er en ret almindelig motionsløber, der bestræber sig på at komme ud over stepperne i den smukke natur i og omkring Århus 2-3 gange om ugen på alt mellem 5-15 km.

I mødet med en løbesko har jeg sjældent prøvet et så lækkert fit, som det der omfavner mine fødder i Leviate 5.

Særligt når jeg snører skoene til og trisser rundt i dem, inden jeg kommer ud ad døren, får jeg associationerne til at have et par komfy sutsko på, som jeg nødigt tager af.

Også under og efter løbeturene føles fødderne tilpasse og ventilerede, og jeg har endnu ikke oplevet at få vabler eller andre former for irritationer forårsaget af skoene.

En anden detalje som Leviate 5 skal have ros for er den returenergi og hurtige afvikling, den giver mig som løber.

Vender du skoen med bunden i vejret, finder du et pilemønstre som er konstrueret for netop at give dig en hurtig afvikling ved berøring med asfalten.

Den ekstra fart kan helt ærligt godt mærkes, og det gør særligt de korte ture en del sjovere, fordi pacen pludselig får et nyk i den rigtige retning.

Jeg har haft Leviate 5 på på henholdsvis 5, 8 og 15 km, og jeg er fra gang til gang blevet klogere på, hvornår skoen virkelig kommer til sin ret, og hvornår den kommer lidt til kort.

Min klare anbefaling er, at skoen er velegnet til særligt tempoture på korte og mellemlange distancer, og meget gerne på ture hvor underlaget består af asfalteret vej frem for grusveje og skovstier.

Vær opmærksom på at skoens hældrop på 8 mm er en smule lavere end den klassiske konventionelle løbesko.

Jeg skulle personligt lige vænne mig til at løbe mere på forfoden, end jeg plejer.Derudover har Leviate 5 sammenlignet med andre løbesko, jeg har prøvet, en begrænset støddæmpning.

Med det sagt vil jeg derfor vælge en anden løbesko med mere støtte til de lange løbeture.

Sidste kommentar omkring skoen skal dedikeres til farvevalget.

For nogen er den blå farve måske for hidsig, men når først kommer på er den altså virkelig fin, særligt fordi den udstråler fart og friskhed og kan pifte et hvert sort løbesæt op.

Susan har testet Brooks Adrenaline GTS 21 løbeskoene

De første ord der falder mig ind når jeg står med skoene i hånden er lette, men også super polstret.Skoene vejer nærmest ingenting, men har masser af polstring i pløsen og hælkappen – selv snørebåndene er lette og luftige, en sjov detalje der understøtter fornemmelsen af blødhed hele vejen rundt.

Skoene er også rigtig behagelige at have på.

Det er selvfølgelig en smagssag om man foretrækker en sko, der sidder tæt til foden, eller om man er til modeller med mere plads.Adrenaline er af de modeller, der sidder tæt til foden, hvilket jeg personligt godt kan lide.Generelt er Brooks kendte for at lave sko med god pasform og Adrenaline er ingen undtagelse.

Ofte skal jeg lige bruge et par løbeture på at få skoen til at passe til min fod, men det var intet problem her.Den passede og føltes perfekt fra første skridt og jeg er imponeret over hvor let den føles.Tidligere synes jeg pronationsmodellerne godt kunne virke både tunge og klodsede og det er så skønt at opleve der kommer alternativer til det nu.

Adreneline har et hældrop på 12mm, hvilket gør den helt ideel til løbere, der lander på hælen. Normalt løber jeg i sko med et lavere hældrop, hvor jeg lander længere fremme på foden, så det har været min største ’udfordring’ ved at vænne sig til disse sko – heldigvis tager det ikke mere end et par kilometer.

Brooks Adrenaline et par rigtig gode sko, der er svært at sige noget dårligt om.Det er måske ikke en sko, der som sådan har noget ’specielt anderledes’ ved sig, eksempelvis som følelsen af stor fremdrift, bounce, eller utrolig meget fart, men de er et par klassiske løbesko med en fantastisk pasform, som den helt store styrke – og det er bestemt også en vigtig og højtprioriteret faktor i jagten på en god løbesko.

Altid gode priser, hurtig levering og 365 dages fuld returret

Hos SPORT 24 har vi noget for hele familien. Se vores store udvalg